Dva slona i Dovima – Richard Avedon u Milanu

U Palazzo Reale u Milanu koncem rujna otvorena je izložba Richarda Avedona pod nazivom Relations (Odnosi) na kojoj je izloženo 106 fotografija koje prikazuju više od šezdeset godina karijere jednog od najvećih fotografa 20. stoljeća iz zbirke Centra za kreativnu fotografiju (CCP) u Tucsonu (SAD) i Zaklade Richard Avedon (SAD).

Natalia Semanova, mouthpiece and headphones, New York, 1998, © The Richard Avedon Foundation
Natalia Semanova, mouthpiece and headphones, New York, 1998, © The Richard Avedon Foundation

Zašto preporučujem posjet izložbi Avedona? Milano nije toliko daleko i u njemu se osim Avedonove izložbe ima dosta toga za vidjeti, osjetiti, okusiti, doživjeti. Kako vam drago. S druge strane, treba iskoristiti priliku i pogledati na jednom mjestu radove jednog od najutjecajnijih kreativnih fotografa 20. stoljeća.  Avedon je u modnu fotografiju uveo specifičnu estetiku.  Umjesto statičnih subjekata stavljenih u fokus seta, on je modele pretvarao u glumice, pokazujući time, uz ljepotu i njihovu ljudsku stranu. Kada je riječ o njegovim portretima, stvarao je fascinantne crno-bijele portrete slavnih osoba otkrivajući gledatelju u njima više psihološku stranu sudionika.

Zanimljivo je da je Avedon u dobi od dvadeset dvije godine počeo raditi kao slobodni fotograf, prvenstveno za Harper’s Bazaar. Pošto mu je časopis u početku uskratio korištenje studija, modele je fotografirao na ulicama, u noćnim klubovima, u cirkusu, na plaži i drugim neuobičajenim mjestima, koristeći beskrajnu snalažljivost i inventivnost koja je postala zaštitnim znakom njegove umjetnosti.

Njegova fascinacija sposobnošću fotografije da sugerira osobnost i dočara život svojih subjekata, vidljiva je u pozi, stavovima, frizuri, odjeći i drugim modnim dodacima kojima je uspijevao rastvarati elemente slike. Imao je potpuno povjerenje u dvodimenzionalnu prirodu fotografije, čija je pravila prilagodio svojim stilskim i narativnim svrhama. Sam je govorio kako njegove fotografije“ ne idu ispod površine slike već očitavaju tragove na njoj“. Pripisuje mu se i zasluga za brisanje granice između “umjetničke” i “komercijalne” fotografije.

Richard Avedon, Nastassja Kinski, Los Angeles, California, June 14, 1981; © The Richard Avedon Foundation
Richard Avedon, Nastassja Kinski, Los Angeles, California, June 14, 1981; © The Richard Avedon Foundation

Dio izložbe  posvećen je suradnji Richarda Avedona i Giannija Versacea. Avedonov rad za Versace pokazuje kako jedinstveni odnos koji se ponekad stvara između dizajnera i fotografa može proizvesti fotografije bezvremenskih dimenzija, koje daleko nadilaze ograničenja specifičnog konteksta povezanog sa sezonskom prirodom mode kojoj su izvorno bile namijenjene, i revolucionizirajući njegovu globalnu naraciju.

Bob Dylan, New York, 1965, © The Richard Avedon Foundation
Bob Dylan, New York, 1965, © The Richard Avedon Foundation

Uspjeh koji je postigao u modnoj fotografiji omogućio je Avedonu slobodu da nastavi s velikim projektima u kojima je istraživao svoje kulturne, političke i osobne strasti. Poznat je po svojim opsežnim portretima američkog pokreta za građanska prava, Vijetnamskom ratu i slavnom ciklusu fotografija svog oca, Jacoba Israela Avedona.

Apstraktni jezik fotografa vidljiv je i u jedinstvenim koreografijama s tijelima nekih od najslavnijih top modela današnjice, poput Linde Evangelista, Christy Turlington, Kate Moss, Aye Thorgren i Shalom Harlow, kroz nesputane, sinkopirane pokrete koji ističu forme i teksturu odjeće.

Izložba je podijeljena u deset cjelina, dok se modne fotografije mogu grupirati u dva glavna razdoblja. Njegovi rani radovi nastali prije 1960., snimljeni na licu mjesta, prikazivali su modele koji su glumili ulogu u stvaranju specifičnog narativa. Radeći uglavnom s kamerom velikog formata, Avedon je izbliza snimao svoje subjekte kako bi promatrač bio svjesniji negativnog prostora između figure i granice. Interakcija između figure i praznine, između tijela i prostora, između čvrstog oblika i definirajuće snage granice ključ je razumijevanja Avedonovih slika. Privlačnost ovih fotografija ne leži samo u njihovoj kompoziciji, već i u osjećaju intimnosti koju dočaravaju.

Andy Warhol and members of The Factory,1969., © The Richard Avedon Foundation
Andy Warhol and members of The Factory,1969., © The Richard Avedon Foundation

Na izložbi je prikazan i veliki izbor portreta poznatih osoba iz svijeta zabave, glumaca, plesača i glazbenika, ali i boraca za ljudska prava, političara i književnika. Među njima su Beatlesi (John Lennon, Paul McCartney, George Harrison, Ringo Starr), Bob Dylan, Michelangelo Antonioni, Allen Ginsberg, Sophia Loren, Marilyn Monroe i Dalaj Lama. Tu su i dvije slike Andyja Warhola, u kojima otac američkog pop-arta otkriva svoje intimno ja Richardu Avedonu, pokazujući svoje ožiljke od metaka, nakon što je preživio pokušaj ubojstva.

Dio izložbe posvećen je portretima vodećih osoba američkih pokreta za građanska prava i članova američkog Kongresa, te američku političku elitu.

Richard Avedon je svoj ponešto improvizirani pristup modnoj fotografiji ponajbolje oslikao u jednoj od najupečatljivijih fotografija koje su objavljene u svim modnim časopisima 20. stoljeća -“Dovima sa slonovima”. Fotografska inkarnacija ljepotice i zvijeri prikazuje djevojku iz Queensa s izlomljenim zubom koja nosi haljinu Christiana Diora koju je dizajnirao Yves Saint Laurent i pozira elegantno i dramatično među par cirkuskih slonova.

„Dovima sa slonovima“ je izvorno bila objavljena u priči na 14 stranica o pariškoj modi objavljenoj u izdanju Harper’s Bazaara iz rujna 1955., gdje je Avedon bio stalni fotograf od 1946. do 1965..

Avedon je fotografirao model (Dorothy Virginia Margaret Juba) znanu kao Dovima, u studiju i na raznim lokacijama u Parizu, uključujući Cirque d’Hiver, gdje je ta fotografija snimljena. U jednom je intervjuu rekao kako je vidio slonove ispod golemog svjetlarnika cirkusa i shvatio kako u tom prostoru postoji potencijal za ostvarenje neke vrste slike iz snova. Trebalo je samo pronaći pravi model i  pravu haljinu. Odabrao je prvi dizajn haljine za Dior, tada 19-godišnjeg Yves Saint Laurenta. Na fotografiji Dovima izgleda staložena i neustrašiva, a njezine vijugave konture podsjećaju na linije ovih masivnih debelokožaca, kojima, čini se, Dovima kao da upravlja. Fotografija je postala legendarna zbog načina na koji naglašava spektakularnu pozu modela.  Kontrastni elementi daju slici fascinantnu dubinu: mladost i starost, snaga i krhkost, elegancija i nezgrapnost, sloboda i zatočeništvo. Međutim, pogledate li fotografiju pomnije vidjet ćete da je temeljna tema, koja se  ponavlja u cijeloj Avedonovoj umjetnosti, starost i njezini oblici pojavnosti – ovdje predstavljeni žalosnim i naboranim slonovima dok lanci oko slonovih nogu upućuju na ideju ograničenosti života. Premda je haljina koju Dovima nosi elegantna, pogled vam ipak ne skreće sa slonova. Haljina ovdje djeluje kao žarišna točka fotografije koja pak istovremeno nestaje u pozadini. Dovima sa slonovima općenito se smatra jednom od najpoznatijih modnih fotografija 20. stoljeća.

Avedon se uvijek iznova vraćao temi ograničenosti života. Serija portreta njegova oca  iz 1976., na primjer, završava s postupnim starenjem sve dok se ne čini da se subjekt asimilirao u svjetlo oko sebe. Nešto slično dogodilo se i sa Dovimom, ženom koja se čudesno elegantno ispružila među tim ogromnim stvorenjima. Njezina je priča istovremeno priča o modnoj bajci, modelu koji je zarađivao velike sume novca u to vrijeme i tragičnom američkom snu, ispunjena visokom modom i melodramom.

Kada je fotografija Dovima objavljena u Harper’s Bazaaru, u rujnu 1955., ocijenjena je kao revolucionarna. Premda su pred Dovimom i Avedonom bile briljantne karijere, sudbina Dovime nije bila odveć blistava. Kad je odustala od manekenstva, dobila je nekoliko manjih uloga u filmovima, ali je na koncu završila radeći u pizzeriji. Umrla je 1990., u dobi od 62 godine.

Richard Avedon postao je pak jedan od najcjenjenijih, najslavnijih i najutjecajnijih američkih fotografa Preminuo je 2004.g. nakon što je pretrpio krvarenje u mozgu dok je bio na zadatku za The New Yorker.

Izložba u Palazzo Reale održava se pod pokroviteljstvom Comune di Milano – Cultura te u produkciji i organizaciji Palazzo Reale i Skira Editore u suradnji s Centrom za kreativnu fotografiju i Zakladom Richard Avedon. Glavni partner izložbe je Versace, dok je Vogue Italia medijski partner.

Kustosica izložbe je Rebecca Senf, glavna kustosica zbirke Centra za kreativnu fotografiju. Izložba će se moći pogledati do 29. siječnja 2023.